BLOG

 
Sociale media

Mee in de vaart der sociale media – Susan blogt

Sociale media. Iedereen heeft er wel een mening over. Er zijn liefhebbers en haters. Veelgebruikers en gluurders. Critici en lichtzinnigen. Ikzelf maak actief gebruik van Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Als geboren en getogen Nederlandse ben ik een liefhebber en veelgebruiker, maar wel met aandacht voor privacy. 9 op de 10 Nederlanders zijn actief op sociale media. Maar hoe staat het ervoor in Duitsland? Zijn sociale media in Duitsland net zo ingeburgerd als in Nederland?

Laten we beginnen met WhatsApp, het meest gebruikte sociale media platform. Want zelfs de grootste sociale mediahaters vinden dit Instant Messaging Platform toch wel erg handig. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat 9,8 miljoen Nederlanders WhatsApp gebruiken, waarvan 7 miljoen dagelijks. Op 92% van de Nederlandse smartphones is WhatsApp geïnstalleerd, aldus Telecompaper. Duitsland telt in totaal 37 miljoen WhatsApp-gebruikers, wat neerkomt op 63% van alle Duitse internetgebruikers. WhatsApp is in beide landen de meest gebruikte messenger-app, gevolgd door Facebook Messenger.

Wereldwijd blijft Facebook de allergrootste speler op social mediagebied, met in totaal 1,79 miljard maandelijks actieve gebruikers. WhatsApp heeft er wereldwijd 1 miljard. In Nederland telt Facebook 9,5 miljoen accounts, net iets minder dan WhatsApp. Dit zijn er in Duitsland 26 miljoen. Facebook is voor bedrijven nog steeds een belangrijk platform om klanten te bereiken. Toch voelt Facebook de hete adem van platforms als Instagram en Snapchat in de nek. De Amerikaanse netwerksite heeft niet voor niets ruim vier jaar geleden Instagram overgenomen. Want Facebook ‘vergrijst’ met rasse schreden. Welke tiener vindt het leuk dat papa of mama over de schouder meekijkt naar zijn eigen sociale medialeven? Jongeren stappen daarom massaal over naar Instagram en Snapchat. Collega Julian schreef al over de snelle opmars van Instagram. Uit een enquête onder jongeren in Duitsland blijkt dat slechts 32 procent van de 10-19 jarigen nog Facebook gebruikt. Zij communiceren onderling liever via Snapchat (35%), Instagram (52%) of WhatsApp (91%). In Nederland gebruikt 78% van de 12- tot 19-jarigen Instagram en 75% Snapchat.

In een vorig blog schreef ik al over Twitter. De populariteit van dit sociale medium is dalende, zowel in Nederland als Duitsland. Binnen een jaar verloor Twitter in Nederland ruim 250.000 mobiele gebruikers. Ook hier haken vooral jongeren af. In totaal telt Nederland ongeveer 2,6 miljoen Twitteraars, waarvan er circa 1 miljoen dagelijks actief zijn. Ook in Duitsland zijn er 1 miljoen actieve Twitteraars. Maar als je bedenkt dat onze oosterburen pakweg 4,7 zoveel inwoners hebben dan Nederland, stelt Twitter bitter weinig voor in Duitsland.

Een andere interessante vergelijking is die tussen de zakelijke platforms LinkedIn en Xing. Xing is met 9 miljoen gebruikers in Duitsland populairder dan LinkedIn, terwijl Xing in Nederland nauwelijks bekend is. Nederlanders kiezen liever voor LinkedIn, het platform met ruim 6 miljoen Nederlandse accounts. Maar ook in Duitsland is LinkedIn in opkomst, hier heeft dit platform inmiddels 6,3 miljoen leden.

Een andere grote speler op sociaal mediagebied is natuurlijk YouTube. Populair onder jongeren vanwege vloggers, instructiefilmpjes, muziekclips en het terugkijken van televisie- en filmbeelden. Helaas ontbreekt het hier aan gedegen cijfers. Volgens schattingen telt Nederland circa 7,2 miljoen YouTube-gebruikers (waarvan 1,3 miljoen dagelijks). In Duitsland gaat het naar schatting om circa 6 miljoen actieve YouTube-gebruikers, maar actief betekent hier: users die niet alleen naar filmpjes kijken, maar ze zelf ook uploaden. Deze cijfers zijn voor Nederland niet bekend.

Wat kunnen we nu uit bovenstaande opmaken? Dat er in wezen weinig verschillen zijn tussen het sociale mediagebruik in Nederland en Duitsland, met uitzondering van Twitter en LinkedIn/Xing. Wil je je als Duits bedrijf dus via sociale media onder de aandacht brengen van Nederlandse consumenten, neem dan zeker Twitter mee in de overweging. Nederlandse bedrijven die de Duitse markt op gaan, moeten de invloed van Xing niet onderschatten. En wil je als Nederlandse of Duitse ondernemer jongeren bereiken? Laat je dan zien op Instagram of Snapchat. Want ondernemers moeten nu eenmaal mee in de volle vaart der sociale media, of ze nu liefhebber zijn of niet.

TAGS > , , , , , , ,

Post a comment

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.