Idealisten en realisten

Nederlanders zijn vooral pragmatisch – en daarna komt lange tijd niets, zegt de Duisburgse bedrijfsconsultant Jörg Renner. In het zakenleven is het niet verkeerd om dat in je achterhoofd te houden. “Wat u van huis uit geleerd heeft, of u lid bent van een vakbond, uw diploma´s, papieren, getuigschriften, dat interesseert Nederlanders in de regel allemaal niet echt”, benadrukt Renner. “Nederlanders weten het echter wel te waarderen dat u als Duitser kwalitatief goed werk levert. Nederlanders schatten uw vakkundigheid op waarde. Daar liggen kansen.” Er is echter ook een maar: “Ze verwachten dat u uw werk snel en ongecompliceerd doet. En flexibel bent over de prijs!” Door deze pragmatische insteek van Nederlanders is het leggen van zakelijke contacten relatief eenvoudig: “Binnenkomen is makkelijker dan in…

Read More

Interculturele training: aanvallender spelen!

Losjes, schijnbaar moeiteloos, snel en aanvallend: zo speelde de Duitse Mannschaft tijdens het WK Voetbal. Dat zou de Duitsers ook in het bedrijfsleven goed van pas kunnen komen. De Duitsers zijn over de hele wereld bekend als experts op het gebied van veiligheid. Zelfs de TÜV vertrekt in Nederland felbegeerde bedrijfscertificaten. En de Duitse taal is wereldkampioen in het creëren van monsterlijke woorden die veiligheid suggereren: ‘Planungsvorlauf’ bijvoorbeeld, een woord dat in het Nederlands niet bestaat. Gek op experimenteren Terwijl Nederlanders graag iets nieuws uitproberen en brutaler zijn, checken Duitsers zaken liever twee keer. Cultuurwetenschapper Geert Hofstede noemde dit ‘uncertainty avoidance’, het vermijden van onzekerheden. In het plaatje past ook dat de Nederlandse zakencultuur meer gebaseerd is op mondelinge overeenkomsten dan de Duitse. “De Duitse…

Read More

Koffie versoepelt het bedrijfsleven

Bijzonder leerzaam: een bijeenkomst met Nederlandse ondernemers die meer willen weten over hoe het er aan toe gaat in de hoofden van hun Duitse zakenpartners. Ik voelde me als een kind dat stiekem zijn ouders afluistert, daar in dat monumentale hotel in het Duitse grensstadje Elten. Hier kwamen Nederlandse ondernemers bij elkaar om zich klaar te stomen voor de Duitse markt. Een van de aanwezigen merkte op, dat men bij een Duits bedrijf niet vanzelfsprekend koffie krijgt aangeboden. De andere aanwezigen knikken instemmend. Ik ging bij mezelf te rade wanneer ik voor het laatst was vergeten om mijn gasten koffie aan te bieden. Organisator John Mazeland van de Business Alliance Niederlande Deutschland legt uit: “Duitsers willen graag meteen weten of hun zakenpartner competent is, en…

Read More

Online nieuws: het evenwicht tussen snelheid en accuraatheid

Tegenwoordig kunnen we via het internet rechtstreeks revoluties en verkiezingen volgen en welpjes geboren zien worden. Met de introductie van het wereldwijde web en later de social media en smartphones is het medialandschap drastisch veranderd. Iedereen heeft tegenwoordig de mogelijkheid om te publiceren en er is een drang naar interactieve en live verslaggeving die 24/7 wordt geactualiseerd.

Read More

De oorsprong en toepassing van gamification

Beter presteren dan je vrienden op een fitness app, het vaakst inchecken op een locatie of het hoogste op het leaderboard staan in een educatieve app. Tegenwoordig lijkt bijna elke applicatie en website een vorm van motivatie en competitie te bevatten. Dit is het resultaat van de Gamification trend die in 2011 populair werd.

Read More

‘Het beste uit twee werelden verbinden’

Ongeveer een jaar geleden nam de Haldu Groep uit Groesbeek het uitzendbureau Welcam uit Kleve over. “De beide directeuren, die Welcam hebben opgebouwd, gingen met pensioen. We konden daarom een gerenommeerd en goed functionerend bedrijf voortzetten”, blikt Caspar Jansen terug.

Read More

Nieuwe meting Trends in Digitale Media & Entertainment

Er is een einde gekomen aan de groei van het aantal tabletbezitters. Vorig jaar groeide de tabletmarkt nog met zo’n 10% (dec. 2013 vs. juni 2013), inmiddels is met 7,4 miljoen tabletbezitters (56%) deze markt aan het stabiliseren. Onder de ouderen (65+) neemt het tabletbezit nog wel toe en bezit meer dan de helft (52%) van deze groep inmiddels een tablet.

Read More

Waarom u op Google+ actief moet zijn

Google+ is het sociale netwerk van Google, alom bekend van de zoekmachine. Hoewel het aantal accounts en het gebruik op Google+ nog ver achter blijft bij netwerk sites als Twitter en Facebook, groeit het gestaag door.

Read More

Beeld werkt!

Mediabedrijf PR Newswire heeft onlangs een analyse gemaakt van meer dan een miljoen persberichten die de organisatie verstuurd heeft. Het blijkt dat persberichten die een plaatje of een video bevatten 92% meer bereik opleveren.

Read More

De nieuwe Erleb!Twente is uit!

Ervaar de nieuwe uitgave Erleb!Twente is tot de rand gevuld met rapporten, evenementen en winkel tips. Met onder meer: een verslag van het klimmen forest AvaTarZ, een bezoek aan het Museum TwentseWelle, een wandeling in de stad van Haaksbergen en veel interessante feiten over Ootmarsum Dinkelland. En veel, veel meer Redactie: mediamixx.

Read More