BLOG

 

De kracht van Twitter – Susan blogt

Dat nieuwsmedia Twitter goed in de gaten houden, ondervond ik vorige maand zelf aan den lijve. Onze pup Billy van 8 maanden had in het Goffertpark in mijn woonplaats Nijmegen tussen de bosjes menselijke ontlasting gegeten en zo drugs (!) binnengekregen. Het gevolg: een hond met een overdosis. Ik zette een waarschuwing voor hondenbezitters op Twitter en zie daar, binnen een dag hingen zowel de Gelderlander als Omroep Gelderland aan de telefoon. Er werd een mooi kiekje geschoten van onze Billy bij de dierenarts en de volgende dag werd het verhaal breed uitgemeten in De Gelderlander en op de Gelderse radio.

Uit bovenstaande blijkt maar weer waartoe 1 tweet kan leiden. De media pikken het op en voilà, een nieuwsbericht is geboren. Mijn Duitse collega’s bij mediamixx stonden overigens met hun oren te klapperen bij het horen van dit verhaal. Via Twitter?? Want dit microblog is in Duitsland een stuk minder populair dan in Nederland. Enkele cijfers: wereldwijd zijn er zo’n 320 miljoen actieve Twitteraars maandelijks met Twitter bezig. In Nederlands zijn dit er maandelijks 2,6 miljoen en dagelijks bijna 1 miljoen. Er bestaan helaas weinig harde cijfers over het aantal actieve Twitteraars in Duitsland, maar de schattingen komen neer op zo’n 2 miljoen actieve gebruikers per maand. Op een totale bevolking van ruim 80 miljoen mensen, mag dit geen naam hebben. Duitsers zijn nogal gehecht aan hun privacy en gooien niet graag hun hele hebben en houden op Twitter, is een veelgehoorde verklaring.

Inmiddels zijn WhatsApp (9,8 miljoen gebruikers) en Facebook (9,6 miljoen gebruikers) de grootste sociale mediaplatformen van Nederland, en is het aantal Twittergebruikers in Nederland sinds 2012 dalende. Toch blijft er een fanatieke kern Twitteraars actief. Uit onderzoek blijkt dat over nieuws in het algemeen en lokaal nieuws de meeste tweets worden geplaatst. Op de tweede plaats staan vacatures, gevolgd door sport en politiek. Persoonlijk gebruik ik Twitter ook regelmatig als lokaal nieuwsmedium. In 2012 werden we ’s ochtends vroeg in Nijmegen opgeschrikt door een harde knal. Op lokale nieuwssites was nog niks te vinden, dus meteen Twitter geraadpleegd. Wat bleek? Er was volgens buurtbewoners een ontploffing geweest in de centrale van energieleverancier Electrabel, enkele kilometers verderop. Geen gewonden, gelukkig. Hiermee bewijst Twitter maar weer eens haar ‘realtime’ waarde.

Maar Twitter is meer dan een nieuwsmedium. Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van Twitter, bijvoorbeeld op het gebied van webcare. Bedrijven kunnen een wit voetje halen bij klanten als ze snel reageren op vragen of klachten die consumenten via Twitter stellen. Een alert webcareteam is dus geen overbodige luxe. Grote bedrijven als de NS, Ikea en KLM staan bekend om hun snelle service via Twitter. Een slimme manier van klantenbinding. Ook kiezen steeds meer bedrijven voor een advertentiecampagne op Twitter. Een eenvoudige manier om snel meer volgers te krijgen, meer traffic naar de eigen website te lokken en interacties met (potentiële) klanten te genereren. En dit is nog maar een tipje van de sluier over de mogelijkheden voor bedrijven, journalisten en burgers op Twitter. Maar daarover een volgende keer meer.

Post a comment

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.