BLOG

 
Instagram

Instagram: een sterk groeiende community – Julian blogt

Instagram is alweer ruim zes jaar op de markt. De app, waarbij users een account aanmaken en foto´s en video´s met hun followers kunnen delen, is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een steeds belangrijker social media platform. Inmiddels heeft meer dan een half miljard mensen de Instagram-app op zijn smartphone geïnstalleerd. Maar wat is het geheim achter het succes?

Een mijlpaal in de recentere geschiedenis van Instagram is de overname door Facebook. In april 2012 had de app wereldwijd circa 30 miljoen users, maar Mark Zuckerberg zag het potentieel en legde 760 miljoen euro op tafel. Slechts vijf maanden later ging Instagram over de magische grens van 100 miljoen gebruikers heen en in de afgelopen twee jaar werd het aantal nogmaals van 250 miljoen tot 500 miljoen users verdubbeld. 300 miljoen users gebruiken de app dagelijks.

Meer dan selfies en eten
Net als ik. Een kleine twee jaar geleden waagde ook ik de stap om me bij nog een social media netwerk aan te melden. Daarmee ben ik een van meer dan negen miljoen gebruikers in Duitsland. Waar ik in het begin nog de nodige vooroordelen over de app had – bijvoorbeeld dat veel vrouwelijke gebruikers hier ontzettend graag hun middag- en avondeten delen en dat altijd weer dezelfde mensen in altijd weer dezelfde poses selfies maken – zag ik al snel de voordelen van Instagram.

Een voorbeeld: wie alvast een paar locaties op zijn volgende vakantiebestemming wil bekijken, vindt op Instagram veel resultaten. Natuurlijk kun je daarvoor ook via Google naar afbeeldingen zoeken. Maar Google staat vol met fotomateriaal van touroperators en reisbureaus en geeft daarmee een minder realistisch beeld. Hoewel de foto´s op Instagram met behulp van diverse filters bewerkt kunnen worden, blijven het afbeeldingen van andere toeristen als jij en ik en geven daarmee een authentieker beeld.

Mogelijkheden voor bedrijven
Maar ook hier is sprake van een kleine ‘maar’: steeds meer bedrijven ontdekken de voordelen van Instagram en posten dergelijke ‘folderfoto’s’. Instagram maakt handig gebruik van deze trend en biedt sinds een jaar bedrijven de mogelijkheid, om in de vorm van foto´s of video´s reclame te maken. Dat doet echter geen afbreuk aan de overzichtelijkheid van de app.

In augustus vorig jaar kwam Instagram met nog een nieuwe functie: Instagram Business. Bedrijven kunnen hun profiel nu wijzigen in een bedrijfsprofiel dat een aantal voordelen biedt, waaronder een contactbutton en een gedetailleerde analyse van de followers. Dat werkt echter alleen als het bedrijf ook over een Facebookprofiel beschikt.

Dat is niet alleen een nieuwe ontwikkeling voor bedrijven, maar ook voor privégebruikers. Want we zien dat privégebruikers via social media maar wat graag met bedrijven communiceren.

Door de nauwe banden met Facebook lijkt Instagram soms wel het ‘kleine zusje’ van het grootste social media platform ter wereld. Toch is Instagram goed op weg om in de komende jaren definitief uit de schaduw te stappen.

IMG_027-256x300

Over de auteur
Julian Binn (1992) is geboren en getogen in Kleve. Na zijn eindexamen aan het Freiherr-vom-Stein-Gymnasium in Kleve liep hij vanaf september 2011 eerst een jaar stage en doorliep daarna een tweejarig traineeship bij het Duits-Nederlandse communicatiebureau mediamixx. Sindsdien is hij vast onderdeel van het team.

TAGS > , , , ,

Post a comment

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.